dinsdag 13 oktober 2009

Moeders servies





Marjolijn, op jouw verzoek een foto van de stempels.
Nou heb ik totaal geen verstand van serviesmerken, maar de naam zoals ik hem kan ontcijferen is "CHODZIEL" made in Poland. Lijkt mij geen bekend en waardevol merk





In mijn huis heeft ook het trouwservies van mijn moeder een plaatsje gekregen. Ze verwachtte vast een groot gezin, zoals het een goed katholiek betaamde in die tijd. In mijn jeugd werd dit alleen op zon- en feestdagen gebruikt, ze was er zuinig op. Of ze het in delen bijelkaar gespaard heeft voor haar uitzet weet ik niet. Ik kan het haar nog vragen maar of ze het antwoord op die vraag weet valt te betwijfelen. Sinds een klein jaar zit ze in een verzorgingstehuis, ze is aan het dementeren.
Toen ik haar de eerste keer meenam naar mijn nieuwe huis heeft ze het gezien, zelfs koffie uit de kopjes gedronken, maar er was geen blijk van herkenning.

In mijn jeugd vond ik het een oudbollig servies, maar smaken veranderen en nu vindt ik het prachtig. Uit emotioneel oogpunt natuurlijk, maar dat niet alleen.
Nu ik zelf ouder ben (40+) vindt ik het gewoon mooi!





Het begint al steeds meer op een echt Blog te lijken, is even vogelen maar aldoende leert men.


6 opmerkingen:

  1. Ik ben heel benieuwd naar het stempeltje dat wellicht op dit servies staat. Ik vind de crème-kleur ervan heel mooi en die sierlijke bloemetjes maken het decor helemaal af. Wat een mooi kereltje staat hier trouwens boven in de kantlijn! :)
    Groetjes, Marjolijn

    BeantwoordenVerwijderen
  2. mooi servies!
    en natuurlijk de herrinnering,ik hoop voor jou dat je er toch nog iets te weten over komt...misschien andere familie?? je weet maar nooit...
    ik heb je blog via Marjolijn gevonden...ik vind het leuk dus ben je aan het volgen...
    tot de volgende keer!!
    groetjes...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig aandenken! En wie weet...misschien dat ze het de volgende keer wel herkent? Ik hoop het voor je.
    ♥ Jeannette

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het was inderdaad mijn eerste gedachte dat het Pools servies moest zijn, want ik heb nl. een tijdje geleden in de kringloop borden gevonden met eenzelfde soort motiefje/bloemetjes en dat is ook van Poolse origine. Ik vind het altijd interessant om toch de herkomst van bepaalde stukken te weten :)
    Bedankt voor de snelle service hier, ik word op mijn wenken bediend... :D

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dag Karen,

    Ik had al jaren zulk een eetservies op zolder staan en omdat ik het wil verkopen heb ik wat op zoekwerk gedaan .En zo op je blog terecht gekomen.
    Ik had ook geen benul waar die stempels voor stonden.

    Groetjes
    Eliane

    BeantwoordenVerwijderen

Ik ben blij met een klein berichtje
I love it when you leave a message
♥ Karin